Od kilku lat, do tradycyjnych uroczystości organizowanych w naszym przedszkolu takich jak: Bal Karnawałowy, Święto Babci i Dziadka, Dzień Matki oraz Zakończenie Roku Szkolnego dołączyła zupełnie nowa uroczystość, a mianowicie Święto Drzewa. Święto to obchodzimy co roku 10 października. W tym roku szkolnym zaplanowałam taki oto przebieg tej przedszkolnej uroczystości.
Cele ogólne: 1. Kształtowanie właściwych postaw i nawyków dotyczących ochrony środowiska naturalnego. 2. Zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwa zagrażające środowisku ze strony człowieka.
Cele szczegółowe - dziecko:
- opowiada treść wiersza i plansz tematycznych;
- zna nazwy wybranych roślin i zwierząt;
- wie, w jaki sposób należy zachować się w lesie;
- wie, co zagraża środowisku;
- dobiera podpisy do obrazków;
- rozwiązuje zagadki;
- sadzi drzewka;
- składa przyrzeczenie.
Pomoce:
Przebieg uroczystości:
- Powitanie dzieci przez nauczycielkę - zabawa "Witam wszystkich, którzy..."(lubią się śmiać, mają jakieś zwierzątko, kochają przyrodę itd. Ci, co czują się powitani machają do siebie ręką).
- Zabawa integrująca grupę "Przekazujemy sobie uśmiech".
- Nauczycielka włącza muzykę relaksacyjną z odgłosami lasu i na jej tle zaczyna recytować wiersz pt. "Może zobaczymy":
Idżmy leśną ścieżką cicho, cichuteńko, może zobaczymy sarniątko z sarenką. Może zobaczymy wiewióreczkę małą, jak wesoło skacze z gałęzi na gałąź. I niech nikt po lesie nie gwiżdże, nie woła - może usłyszymy pukanie dżięcioła. A może zaśpiewa między gałązkami jakiś leśny ptaszek, którego nie znamy. I będzie nas witał wesołą piosenką - tylko idźmy lasem cicho, cichuteńko... 4. Rozmowa o treści utworu.
5. Pokaz Papierowego Króla (jest on wykonany z różnego rodzaju papieru) - prosi on dzieci o nie niszczenie drzew, nie zrywanie gałęzi, liści, nie marnowanie kartek papieru (dlaczego? bo papier powstaje z drzew w wyniku obróbki). 6. Omówienie plansz tematycznych "Jak należy zachowac się w lesie" oraz wysunięcie wniosków:
- W lesie nie wolno zostawiać śmieci, rozpalać ognisk, niszczyć roślin, hałasować;
- W lesie należy uważać na zwierzęta.
7. Rozwiązanie zagadek:
- Mam długie uszy i zwinnie skaczę, zmykam przez pola gdy psa zobaczę ... (zając)
- Najpierw ma pączki, lecz nie do jedzenia, które w listeczki potem zamienia ... (drzewo)
- Brazowe futerko, mądre czarne oczy, szybko ucieka w las, kryjąc się w leśnej zboczy ... (sarna)
- Są doniczkowe, są cięte, w pąkach lub rozwinięte, kolorowe główki mają, każdemu się podobają ... (kwiaty)
8. Dobranie podpisów do obrazków:
- POMÓŻ MI! (przyciśnięty puszką kwiatek)
- NIE PSUJ MEGO DOMU! (mrówka stojąca obok mrowiska)
- NIE NISZCZ NAS! (muchomory)
- NIE STRASZ NAS! (ptaki)
9. Wyjście na dwór - zasadzenie przez przedszkolaków drzewek w ogrodzie przedszkolnym oraz podlanie ich. 10. Powrót do przedszkola, odczytanie przez nauczycielkę KODEKSU MŁODEGO EKOLOGA i umie- szczenie go w formie planszy na ścianie. Wspólne złożenie przyrzeczenia przez dzieci.
KODEKS MŁODEGO EKOLOGA
Przyrzekam uroczyście, że będę prawdziwym przyjacielem przyrody!
- Będę kochać i chronić zwierzęta i rośliny, aby cieszyły nas swoim pięknem;
- Nie będę rzucać w parku, lesie śmieci - wiem, co trzeba z nimi zrobić;
- W lesie będę zachowywać spokój i ciszę, pamiętając, by nie płoszyć zwierząt i ptaków, gdyż las, to ich dom;
- Będę zajmować się pielęgnacją kwiatów w domu i przedszkolu;
- Bedę pamiętać o regularnym dokarmianiu i ptaków i zwierząt;
- Będę segregować śmieci i zachęcę do tego rodziców;
- Będę oszczędzać wodę i papier;
- Będę obserwować i poznawać przyrodę.
11. Wręczenie przedszkolakom legitymacji LOP, pamiątkowych dyplomów oraz pocztówek. 12. Przyklejenie przez dzieci listków ze swoimi imionami wokół "Kodeksu młodego ekologa". Opracowała mgr Joanna Grabowska |